
Er zijn talloze manieren om een bedrijf te taxeren. Maar er is er maar één die werkt en dat is de prijs die jij bereid bent te aanvaarden en die de koper bereid (en in staat) is te betalen.
Wat je wel kunt doen is je bedrijf in een zo goed mogelijk daglicht stellen. Dus ook als je geen wenselijke winst of zelfs maar enige winst maakt, kun je je bedrijf toch voor de best mogelijke prijs verkopen.
Dus wat telt bij het tot stand brengen van een bedrijf verkopen deal:
1) Management. Hoe meer het bedrijf van jou afhankelijk is, hoe minder waardevol het is. Je moet jezelf zo snel mogelijk overbodig maken een koper van welke aard dan ook zal zich dan geen zorgen maken als je bij de voltooiing het toneel links verlaat.
2) Merkbekendheid. Zelfs de kleinste onderneming moet een soort merk creëren. Zelfs als de koper van plan is er bij de overname afstand van te doen, zal het dat zijn wat hen in de eerste plaats, ten dele, tot je aantrok.
3) Marktpositie. Het is eigenlijk niet zo goed om de markt ingezaaid te hebben, want dat wijst op weinig of geen ruimte om uit te breiden. Omgekeerd, als dit is wat je koper gaat aantrekken, zorg dan dat je bewijzen hebt van investeringen in O&O.
4) Het Principe van Pareto zegt dat 80 procent van de zaken met 20 procent van je klanten gedaan wordt. Wat schadelijk is voor de waarde is wanneer 25 procent of meer van je zaken met één klant gedaan wordt, en nog meer wanneer er geen schuldvernieuwingsrechten in de contracten staan.
5) Goede boeken en bescheiden, vooral financiële. Als je kunt aantonen dat je management rekeningen goed overeenstemmen met je financiële overzichten, geeft dat de overnemer vanaf dag één een aanzienlijk vertrouwen.
6) Gemotiveerd personeel, loyaal aan het bedrijf. Iets ongrijpbaarder en moeilijk te kwantificeren, maar als je dit kunt aantonen, des te beter.
7) Volledig gepatenteerde en geregistreerde producten. Waar dat relevant is, is het vertrouwen dat dit aan een koper geeft immens.
Tip: Alle bedrijven te koop – Actueel aanbod
8) Realistische handelsvoorwaarden met je leveranciers en klanten. Evenzeer zul je moeten aantonen dat die nageleefd worden.
9) Degelijke personeelsadministratie en verstandige contracten. Kopers willen er zeker van zijn dat hun personeel goed behandeld wordt in deze steeds rechtsgevoeliger omgeving.
10) Goede adviseurs aan beide zijden. Waaronder gekwalificeerde bedrijfsfinanciers en goede handelsadvocaten. Het verschil dat dit maakt is immens, vooral omdat zulke teams allemaal dezelfde taal spreken en, als je goed kiest, hopelijk niet aan puntentelling doen (de doodskus voor veel fragiele deals).